وزنه های آزاد در مقابل دستگاه های بدنسازی

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که در نیمه های تمریناتتان، به سختی مشغول کار کردن با دستگاه اسمیت باشید و تردید داشته باشید که این کار موثرترین راه برای رسیدن به هدف هایتان است؟ و با خود فکر کنید که آیا بهتر نیست تمرین اسکات خود را با وزنه انجام دهید؟

هر دو این وسایل مزایا و اشکالاتی دارند، فقط باید بفهمید که کدام برای شما مناسب تر است.   

دستگاه ها

وقتی قدم داخل یک باشگاه ورزشی می گذارید، اولین چیزی که چشمتان به آن می افتد، یک سری دستگاه های بدنسازی است که روی عضلات مختلف کار می کند. شما می توانید روی دستگاه های وزنه به طور نشسته، ایستاده و یا خوابیده کار کنید و خود دستگاه کار را تقریباً برایتان انجام می دهد و تنها کاری که شما باید بکنید این است که فشار دهید یا بکشید.

دستگاه های بدنسازی برای افراد مبتدی بسیار مفید است. چون می توانید خیلی ساده وزنه ی مناسب با خودتان را انتخاب کنید و به روال دستگاه پیش بروید. و از آنجا که افراد مبتدی هنوز با طریقه ی صحیح کار کردن آشنا نیستند، این دستگاه ها باعث می شود به خودشان آسیب نزنند.

مزایا

دستگاه های وزنه زنی فایده های بسیاری دارند:

سرعت بالاتر
از آنجای که شما فقط باید داخل دستگاه نشسته و وزنه مناسب برای خود را انتخاب کنید، سرعت تمریناتتان بسیار سریعتر پیش خواهد رفت. و خیلی سریع می توانید برای انجام حرکات سوپرسِت دستگاه خود را تغییر دهید بدون اینکه نگرن باشید دمبل خود را درست جابه جا کرده اید یا وزنه ی مناسب را انتخاب نموده اید یا خیر.

خطر کمتر آسیب رسانی
این مورد برای افراد مبتدی بسیار مهم است چون این افراد هنوز طریقه ی صحیح استفاده و از دمبل ها را یاد نگرفته و نمی توانند حرکات خود را متوازن کنند. در این طریق دستگاه به آنها کمک میکند که چنین مشکلاتی پیش نیاید.

سهولت استفاده
برای اکثر دستگاه ها طریقه و روش استفاده توضیح داده شده است و ورزشکار میتواند خیلی ساده با خواندن دستورالعمل نوشته شده کنار هر دستگاه یا تبعیت از فرد جلویی از دستگاه به راحتی استفاده کند.  

معایب

در اینجا به بعضی از عیوب و اشکالات دستگاه های وزنه زنی اشاره می کنیم:

افزایش خطر ایجاد آسیب های ناشی از تکرار زیاد
دستگاه های وزنه زنی این اشکال را دارند که احتمال آسیب های ناشی از انجام حرکات به دفعات بالا برای چند هفته پشت سر هم را بالا می برد. اگر هر زمان که به باشگاه می روید روی عضلات، تاندون ها و رباط های یکسان کار کنید، آسیب خواهید دید. اما وزنه های آزاد این مشکل را ندارند چون شما تا می توانید سعی می کنید حرکات مختلف را انجام دهید.

حسی کاذب از افزایش قدرت
انجام تمرینات با دستگاه و بلند کردن چیزی به واقع بسیار متفاوت است، و متوجه خواهید شد بااینکه سنگینی وزنه هایتان در باشگاه رو به افزایش است، اما در واقعیت شما قوی تر نشده اید.

حسی کاذب از امنیت
بعضی افراد تصور می کنند که چون دستگاه آنها را در پیش رفتن تمرین راهنمایی میکند، هیچ خطر صدمه دیدن و آسیب رسانی وجود ندارد. حتی اگر دقیقاً مطابق با دستگاه پیش بروید، ممکن است با وزنه ی زیاد به عضلاتتان صدمه بزنید. باید دقت کنید که هنگام کار کردن با دستگاه هم حدودی را رعایت کنید.

الگوهای حرکتی ثابت در یک محل
دستگاه اسمیت محبوبیت زیادی دارد، اما به واقع یکی از بدترین دستگاه ها در باشگاه به شمار می رود. وقتی شما حرکات اسکوات را انجام می دهید، شکل بدنتان در نظر گرفته نمی شود و شما مجبور خواهید بود که سری حرکاتی را انجام دهید که ممکن است با طبیعت بدنتان سازگار نباشد. افرادی که با این دستگاه کار می کنند در خطر صدمه خوردن به نواحی پشتشان  و زانو و مفصل ران هستند. انجام حرکات اسکوات با وزنه های آزاد می توانید طبق طبیعت بدنتان تمرینات را انجام دهید و چنین مشکلاتی برایتان پیش نیاید.   


وزنه های آزاد
وزنه های آزاد مثل دمبل و هالتر می تواند جایگزینی برای انجام برنامه ی تمرینات قدرتی شما باشد. اگر مبتدی هستید اما در جلسات خصوصی کار می کنید و یا دوره ی مبتدی را پشت سر گذاشته اید، استفاده از این وزنه ها برای شما بهترین انتخاب است.

مزایا

مزایای استفاده از وزنه های آزاد عبارتند از:   

افزایش استفاده از عضلات مختلف
با استفاده از وزنه های آزاد، با هر تمرین می توان روی چندین عضله همسان کار کرد. مثلاً اگر به صورت ایستاده تمرین خود را انجام می دهید، روی عضلات شکمی، اِکتور اسپینا و بعضی از عضلات پا کار خواهد شد.

شباهت تمرینات آن به فعالیت های روزمره
بسیاری از تمرینات با وزنه های آزاد با حرکات و فعالیت های ما در زندگی روزمره شبیه است. به همین خاطر افزایش قدرت در مقایسه با استفاده از دستگاه بیشتر خواهد بود.

بالا رفتن تعادل
از آنجا که در این تمرینات روی عضلات ثابت تری کار می شود، به همین دلیل میتوانید روی تعادل و هماهنگی خود نیز کار کنید. می توانید با استفاده از توپ های مخصوص تمرینات خود را سخت تر کنید تا تعادلتان را بیشتر بالا ببرید.

استفاده ی بیشتر از نیروی فکری
هنگام استفاده از وزنه های آزاد برای انجام تمرینات از عصب خودپذیر استفاده میشود که توانایی مغز برای تشخیص موقعیت بدن و داشتن تعادل است. این مسئله برای ورزشکاران حرفه ای بسیار مهم است. استفاده از وزنه های آزاد می تواند هم روی مغز و هم روی جسمتان کار کند.

راحت و ارزان
وزنه های آزاد برای آن دسته افرادی که همیشه در حال سفر هستند و نمی توانند مداوم به باشگاه بروند و یا نمی توانند هزینه های باشگاه را متقبل شوند بسیار خوب است.   

معایب

استفاده از وزنه های آزاد همچنین اشکالات و عیب هایی دارد:   

افزایش خطر صدمه دیدن درصورت انجام حرکات نادرست
هنگام انجام تمرینات با وزنه، احتمال انجام حرکت نادرست و خارج از مسیر وجود دارد و همین مسئله باعث آسیب رسانی می شود. به همین دلیل باید روی صحت حرکاتتان بسیار دقت کنید.

کاهش بازده
اگر به باشگاهی بروید که انواع مختلف با وزن های مختلف دمبل در اختیار نداشته باشد باید همیشه منتظر باشید تا نفر قبلی تمرین خود را تمام کند و نوبت به شما برسد. همین مسئله باعث کند شدن روند تمرینات و کاهش بازده کار می شود.


در آخر....
با اینکه هم دستگاه ها و هم وزنه های آزاد معایب و مزایایی دارند، اما تقریباً وزنه های آزاد برای همه ی افراد انتخاب بهتری به شمار می رود. حتی افراد مبتدی هم باید تا جایی که می توانند به سرعت استفاده از وزنه را شروع کنند چون نتایج بهتری را خواهند گرفت. البته این به این معنا نیست که از دستگاه استفاده نکنید، آنها هم میتوانند گاهی  برای ایجاد وقفه بین تمرینات وزنه آزاد انتخاب خوبی باشند. و زمانی هم که طریقه ی صحیح تکنیک ها را فراموش کرده اید می توانید با استفاده از این دستگاه ها یادآوری ایجاد کنید.

پس دفعه ی بعدی که به باشگاه رفتید، حواستان باشد که بعضی تمریناتتان را هم با وزنه های آزاد انجام دهید، مطمئن باشید که نتیجه ی بهتری خواهید گرفت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد